Bananenbrood

Banenenbrood, bananencake, bananensnack… ik had dit recept al deze namen wel kunnen geven, maar voor het gemak noemen we het bananenbrood.
Dit recept maak ik zelf toch zeker wel 1 keer in de 2 weken. Ten eerste omdat ik altijd te veel bananen in huis heb, ten tweede omdat het gewoon heel lekker en voedzaam is en ten derde is het recept zo ontzettend makkelijk dat je in (echt waar!) 5 minuten klaar bent.
Daarna moet je natuurlijk nog wel even wachten, want het gaat wel de oven in.

Je kunt het bananenbrood invriezen, maar bij mij redt dit overheerlijke tussendoortje de vriezer niet.
Ik eet het ’s avonds bij de thee, lust het ’s ochtends als ontbijt en neem altijd een plakje mee naar mijn werk als tussendoortje.

Ook is het een goede snack voor als je gaat sporten door de combinatie van banaan, havermout, eieren en noten. Als dat geen energieboost is!

Ingrediënten:

  • 3 rijpe bananen
  •  150 gram havermout
  •  3 eieren
  • 1 zakje baking soda
  • 1 eetlepel appelciderazijn
  •  2 handen walnoten

Keukengerei:

  • Cakevorm 27 cm
  •  Bakpapier

Bereidingswijze:

  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Bekleed de cakevorm met bakpapier.
  • Prak de bananen met een vork fijn in een kom.
  • Meng de havermout, eieren, baking soda en appelciderazijn door de bananen en meng tot 1 geheel.
  • Voeg 3/4 van de walnoten toe.
  • Giet het mengsel in de met bakpapier beklede cakevorm en bestrooi met de overige walnoten.
  • Zet de cakevorm 45 minuten in de voorverwarmde oven.
  • Laat het bananenbrood afkoelen en haal het dan uit de cakevorm.

Tip:

  • Denk niet dat het brood langer in de oven moet als het nog wat zacht is. Het brood blijft namelijk aan de binnenkant een beetje zacht (en als de cake nog warm is ook wat nattig), terwijl de walnoten heerlijk knapperig zijn.

 

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply